Een avond als New Yorkse taxichauffeur (deel 2)

LuckyVorige week maakten we kennis met taxichauffeur Lucky Abeysekara, die zijn rondes maakt door de straten van het New Yorkse Manhattan. In onze vorige blog lazen we al over deel een van een typische avond als New Yorkse taxichauffeur. Deze week gaan we verder en doet Lucky met zijn verhaal een aantal opzienbarende onthullingen over zijn financiële situatie.

Tijdens onze rit begint Lucky over zijn Ford Escape Hybride, de nieuwe auto die hij net heeft afbetaald. Dit is redelijk uniek; vaak bezitten taxi chauffeurs niet eens hun eigen medaillon/vergunning, laat staan een eigen auto. De auto heeft hem in totaal $40,456 nieuw gekocht en is in uitstekende staat. Alhoewel Lucky de auto pas twee jaar heeft vertelt de teller zijn eigen verhaal: 207.605 kilometer zijn al met deze auto gereden, wat abnormaal veel is voor een auto van twee jaar oud.

Voor zijn medaillon betaalt Lucky per week $842 dollar. Dit stukje metaal, van 10 bij 12 cm, is het nummer bovenop de taxi dat zorgt ervoor dat onze taxichauffeur een taxi mag besturen. Opvallend is dat Lucky $42 meer betaald dan een normale taxi. Doordat hij een milieu-zuinige auto bestuurt tijdens zijn werkzaamheden als taxi chauffeur betaalt hij een extra toeslag van $42.

Lucky, die eigenlijk Lakshman heet, schat dat hij vorig jaar ongeveer $22,000 heeft verdiend. Zijn maandelijkse inkomsten verschillen heel erg van maand tot maand. Dit komt door het aantal ritten die er per dag worden gereden en het onderhouden van de auto, dat eens in de zoveel maanden plaatsvindt. Probleem hierbij is dat hij geen partner heeft die de auto kan rijden tijdens de dag-uren, zodat de auto 24 uur per dag in gebruik is. Hierdoor kunnen zijn uitgaven nog enigszins mee vallen.

“Midden op straat met maar 3 banden”

Desalniettemin gaat het nu goed met Lucky. Zeven jaar geleden begon hij onderaan de hiërarchie van het New Yorkse taxi-rijden, als “Garage driver”. Dit houdt in dat hij reed voor een garage, die vele taxi’s in bezit had. “Hier was het elke dag weer de vraag of je dezelfde auto mee kreeg als de dag ervoor”, aldus Lucky. “Het was zelfs zo dat de auto niet altijd goed werkte. De meeste auto’s waren niet in goede staat, soms stond je midden op straat met maar 3 banden onder je auto. Ja, dan heb ik het nu zeker beter ja.”

Om zijn uitgaven destijds te compenseren moest hij $200 per dienst verdienen. Daarnaast was er dus altijd de kans dat de auto kapot ging of simpelweg stonk. “Benzine, koffie, eten, urine of kots, ‘you name it’, het zat er allemaal tussen” aldus Lucky. “De enige manier om een schone taxi te krijgen is door de taxi centrale- uitgever met een paar dollar om te kopen”.

Lucky is blij dat dit allemaal verledentijd is en hij nu zijn eigen taxi heeft, die hij overigens extreem schoon houdt. “Blije klanten geven goede tips, zitten in een stinkende taxi kan je dag verpesten. Daarom houd ik hem altijd goed schoon.”

 

Dat een taxi schoon is, is dus belangrijk. Maar levert het ook klanten op? Volgende week haalt taxichauffeur Lucky ons weer op en rijden we met hem verder door de straten van New York.

Heeft u een taxi nodig, zodat u met het vliegtuig naar New York kan gaan? Kijk eens op onze website, wij brengen u in onze schone taxi’s veilig naar Schiphol.

Wat ook interessant is...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>